14 decembrie 2024

Competitia este extrem de importanta in orice fel de economie moderna. Intr-o realitate in care domina competitia pe piata, clientul poate alege din produse diverse sau din furnizori diferiti.

Din momentul in care e competitie pe piata vanzatorii vor cauta sa vanda produse si servicii mai bune si preturile vor fi mai mici, consumatorii vor avea de unde alege si la nivel de pret, si la nivel de produs. Sanatatea economiei locale, nationale depinde de competitia din piata si de mentinerea sa in limite normale, fara a se ajunge la extreme.

De multe ori am auzit discutandu-se despre competitia economica ca despre o mana invizibila in piata care recompenseaza vanzatorii eficienti si corecti, nu se mai bazeaza nimeni pe monopol si pe o entitate care stabileste tot in piata. Cine are preturile cele mai mici si produse va castiga mereu intr-o piata dominata de competitie.

In macroeconomie, competitia se refera mai degraba la procesul prin care tarile se afla in competitie directa si vizeaza diferite resurse. In microeconomie, competitia imbraca forma procesului prin care companii individuale concureaza practic una cu alta si asta in beneficiul clientului final.

Beneficiile competitiei in economie:

  • Incurajarea inovatiilor-cu cat avem competitie mai mare pe piete, cu atat vom avea inovatii mai multe si o dezvoltare, o crestere a economiilor peste asteptari. Cand apare nevoia unei competitii reale cu alte companii in piata, antreprenorii si oamenii de afaceri vor incerca sa inoveze si sa ofere produse mai putin omogene, unice, pentru clienti. Competitia duce si la dezvoltarea de noi produse pentru a ramane relevant pentru consumatori, clienti, brandurile vor inova si ele si asta va fi bine pentru intreaga economie locala sau nationala;
  • Preturi mai mici-daca avem competitie reala intre companii, afaceri, vom avea si preturi mai mici pentru a avea avantaj competitiv. Exista competitie intensa pe piata, avem si competitie la nivelul preturilor, preturi din ce in ce in mai bune, retailerii vor „transfera” costuri mai mici spre clienti, deci toata lumea va avea de castigat-cresc vanzari, ai mai multi clienti, ai o imagine mai buna si mai consistenta in ochii lor, ai clienti fideli mai multi;
  • Mai multe variante pentru consumatori, clienti-clientul are putere de decizie mai mare, sunt produse diferite pe piata, competitie mai mare. Ai de unde alege, ai foarte multe variante de produse, nu esti nevoit sa cumperi aceleasi produse identice de la un numar mic de companii ce apartin unei singure entitati economice.

Competitia reala in economie, cele mai importante concepte clarificate pentru o intelegere mai buna a ideii de competitie:

  • Avantaj competitiv-apare atunci cand firmele sunt in competitie directa pentru a atrage mai multi clienti. De exemplu, o firma are furnizori cu preturi mai mici la materiale de constructii fata de alte companii care cumpara mai scump. Deci ai pret mai mic, mai multi clienti atrasi si un avantaj competitiv real in fata concurentei tale;
  • Curba cererii-in cazul oricarui bun, produs, competitia contribuie la aplatizarea elasticitatii curbei cererii. Cu cat e mai multa cerere pentru un produs, cu atat preturile vor fi mai mici pentru respectivul produs. Cand sunt multe firme care se afla in competitie pentru a oferi produse similare curba este din ce in ce mai mare, cererea scade, preturile scad;
  • Competitie imperfecta-in realitate singurul tip de piata posibila este cea in care avem o competitie imperfecta. Competitia scade, importurile si exporturile sunt mai mari, puterea competitiva reala e foarte greu de mentinut;
  • Market Share-orice companie isi doreste o particica din structura pietii generale. Cu cat ai market share mai mare, cu atat vei avea putere mai mare pe piata. Companiile au un avantaj competitiv decisiv in fata firmelor mici pe termen lung si scurt;
  • Monopol-competitia in care exista monopol nu exista in realitate. Monopolul apare de fiecare data cand o firma ia practic toata piata si ofera doar ea produsele clientilor. Preturile sunt mai mari, nu exista o alegere din partea clientilor, ei vor cumpara ce li se ofera in lipsa de altceva pe piata;
  • Oligopol-aici e vorba de un fel de cartel creat de anumite companii care previne intrarea pe piata a firmelor noi si a unor afaceri de tip startup. Un grup mic de companii ofera produse similare si au o parte importanta din piata, urmarind sa distruga orice fel de competitie ramasa;
  • Competitie perfecta-costurile marginale vor fi mereu egale cu veniturile marginale. Nu exista profit, consumatorii vor avea oricand informatii perfecta pentru a lua cele mai bune decizii cand vine vorba de cumparaturi. In lumea reala nu avem asa ceva si nici nu vom avea, competitia perfecta e o utopie.

Am discutat pana acum despre termeni si despre avantajele competitiei in economie si am inteles ce este cu aceasta competitie. Dar care ar fi factorii ce influenteaza competitia la nivelul microeconomiei? Din perspectiva microeconomiei, competitia poate fi influentata de caracteristicile produselor, de numarul de vanzatori, de barierele de intrare, de disponibilitatea informatiei si de locatie. Oricare dintre acesti factori va avea o influenta asupra disponibilitatii si atractivitatii substituentilor si, cand nu exista alternative viabile si compania este singurul vanzator cu un produs unic, apare monopol si competitia e zero.

Caracteristicile produselor descriu nivelul de diferentiere. Daca ai produse omogene, similare cu altele care sunt deja pe piata, produsele respective nu vor fi usor de diferentiat in raport cu tot ce ofera competitia. De aici si competitia puternica.

Dar un produs poate sa fie complet diferit si unic, deci competitia e scazuta, nu sunt multe produse la fel, nivelul de diferentiere depinde mereu de abordarea subiectiva si de opinia consumatorului.

Numarul de vanzatori are impact direct asupra competitiei. Ai multi vanzatori pentru un produs nediferentiat, competitia e mare, ai putini vanzatori, competitia e scazuta. Ai doar un vanzator, discutam despre monopol clar.

Barierele de intrare vor influenta numarul de vanzatori. Sunt multe caracteristici ale pietei care pot sa previna noi companii de la a intra pe piata, de unde si un anumit nivel de protectie pentru firmele existente. Cu o competitie slaba prin prisma barierelor de intrare, firmele ar putea sa aiba preturi mari pentru produsele vandute.

Disponibilitatea informatiei e extrem de importanta si are legatura cu descoperirea preturilor. Cand clientii pot gasi eficient si rapid preturile la competitori, companiile nu vor putea sa seteze atat de usor preturile dorite, de unde si competitia mai puternica in piata.

Locatia devine importanta si ea pentru ca poti atrage mai multi clienti daca esti pozitionat foarte bine. De exemplu, daca ne gandim la amplasarea benzinariilor, acestea sunt mereu in locuri foarte aglomerate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *