Lumea afacerilor nu mai este de multa vreme una linistita, in care toate lucrurile merg in directia dorita. Crizele financiare, economice, problemele globale politice si sociale, cererea prea mare sau prea mica de produse si servicii, toate au zdruncinat universul afacerilor si au adus la suprafata probleme reale de rezolvat. Rezolvarea problemelor din universul afacerilor e imperioasa si incepe cu o constientizare mai buna a acestora.
Daca la suprafata totul functioneaza excelent in afaceri si lumea afacerilor pare calma si fara nicio problema la o analiza atenta vedem ca lucrurile sunt mai complicate decat ne-am inchipuit. Apar multe probleme de rezolvat in universul afacerilor, de unele nici nu suntem constienti, altele le-am neglijat mult prea mult timp. Cand vom ajunge sa le intelegem si sa le rezolvam rand pe rand lumea afacerilor va fi aproape de perfectiune. Dar mai e destul timp pana atunci… Intre timp haideti sa vedem care sunt problemele din lumea afacerilor care au nevoie de atentia noastra.
Nesiguranta. Nesiguranta e o constanta in afaceri. Ea apare mereu cand te astepti mai putin si duce la teama, anxietate, la decizii proaste in afaceri. Daca esti nesigur in business te vei concentra doar pe decizii de moment, vei gandi pe termen scurt si asta nu e bine deloc. Si companiile mari se feresc mai nou sa mai planifice orice pe termen lung si prefera rezultate rapide si planificarea pe termen scurt. Scuza? Ati ghicit: nesiguranta. Imposibilitatea de a planifica pe termen lung tot ce tine de o afacere va duce la distrugea valorii. Ce e de facut? E bine sa gasim o combinatie echilibrata intre un focus reactiv pe termen scurt si o nevoie de strategii pe termen lung, informate.
Globalizarea. Intelegerea culturilor straine e esentiala pentru penetrarea altor piete cu produse si servicii de calitate sau pentru designul unui nou produs pentru noii clienti, pentru recunoasterea competitiei la care nici macar nu te-ai gandit. E nevoie de o intelegere mai buna a pietelor internationale si a efectelor globalizarii in economie, business, a culturilor si a impactului lor la nivel de afacere. Interventia guvernelor in economii va duce mereu la nesiguranta in piata globala, deci operatiunile internationale vor fi si mai greu de gestionat. Globalizarea nu e un fenomen nociv pentru business, sa nu intelegeti acest lucru. Ea poate avea efecte pozitive in anumite situatii, dar doar daca reusim sa analizam si sa ne dam seama de potentialul sau. Altfel nu vom reusi sa oprim toate efectele negative ale globalizarii la nivel de business.
Inovatia. Nu prea mai gasim companii care sa se concentreze pe crearea de culturi inovative. Marile companii se chinuie cu inovatia, cu inovarea si cam toti sefii companiilor vor sa investeasca in procesul de inovare. Dar ideea unei culturi inovative pare sa fie mult prea inspaimantatoare pentru ei. Problema de rezolvat in lumea afacerilor este gasirea unei solutii prin care sa devii mai inovator si sa mentii un control bun asupra organizatiei tale. E greu, dar nu imposibil, si asta o stim deja de la oamenii de afaceri.
Tehnologia. Evolutia tehnologiei si imbunatatirile tehnologice au ajuns sa aiba un ritm alert, mai alert decat ne-am fi asteptat. Investitia in tehnologie devine un atu mai ales daca avem competitia care tot asteapta urmatoarele generatii ca sa actioneze. Sa astepti si tu sa devii un competitor mai bun cand va veni o alta tehnologie mai buna, mai avansata e foarte riscant. E nevoie de o strategie legata de tehnologie pe termen lung si de flexibilitate in privinta dezvoltarilor tehnologice in curs.
Diversitatea. Da, cand ai diversitate ai si oameni care nu vor fi mereu de acord, e mai greu de gestionat o afacere. Lipsa diversitatii duce la o ingustare a orizontului in business si la probleme de adaptare la noile provocari din afaceri. E important sa definesti mai intai ce e diversitatea pentru compania pe care o conduci. Dupa care sa accepti idei diferite si puncte de vedere diferite in timp ce te asiguri ca ai un mediu suficient de coeziv pentru a ajunge sa indeplinesti toate sarcinile.
Complexitatea. Ritmul schimbarilor din jurul nostru si din lumea afacerilor e unul mult mai accelerat ca in trecut. Economia globala e mai conectata, clientii sunt mai multi si mai diferiti, la fel si cei care asigura aprovizionarea, furnizorii. Producatorii deja se concentreaza pe piete mai mici unde penetrarea e mai usoara. Revolutia printarii 3D e cel mai bun exemplu. Sistemele devin mult mai complexe pe masura ce apare evolutia, dupa care se simplifica din nou. Ideea este sa fii in stare sa creezi modele de business, procese, produse, servicii in asa fel incat sa minimizezi complexitatea inutila.
Lanturile de aprovizionare. Din cauza nesigurantei si problemelor din economie companiile au ales sa nu mai aiba un inventar atat de mare. Planificarea pe lanturile de aprovizionare e si mai dificila din cauza problemelor numeroase aparute intre timp si din cauza unei gestionari aproape imposibile a afacerilor bazate pe lanturile de aprovizionare. E o cerere exagerata pe piata, lanturile de aprovizionare cedeaza rand pe rand si solutii nu prea exista la orizont in actualul context economic si politic global. E nevoie de o strategie pentru lanturile de aprovizionare pentru costuri scazute, riscuri minimizate legate de perturbari paralizante ale lanturilor de aprovizionare.