
In toata lumea primii care au simtit pe pielea lor ce inseamna restrictii si economie la pamant au fost artistii, mai ales cei liber profesionisti, care depindeau doar de spectacole, de evenimente. Statul nu a stat nepasator si i-a ajutat si sustinut cum a putut, in functie de buget si de puterea economica a tarii. Si artistii au fost platiti, au rezistat si au ajuns pana astazi, cand, incet, incet, isi reiau activitatile normale si castiga aproape ca inainte.
Cand a inceput pandemia de COVID-19 nimeni nu se astepta sa dureze cu lunile. S-au anulat evenimente culturale, concerte, orice fel de intalniri ale artistilor cu publicul. Toti creatorii de continut, artistii au fost nevoiti sa puna pe hold toate proiectele si sa traiasca din ce aveau strans prin banci inainte de momentul februarie-martie 2020. Fiecare tara in parte a venit cu masuri concrete de sprijin pentru artistii care au ramas fara niciun fel de venit din cauza restrictiilor impuse in pandemie. Cu cat tara a fost mai mare si a avut economie mai puternica, cu atat au fost mai mari ajutoarele acordate. Cum a reactionat fiecare tara si ce fel de ajutoare au primit artistii si cei din institutiile de cultura veti afla parcurgand articolul in continuare.
Franta. In Frata autoritatile s-au luptat sa sustina arta, creatorii de continut, artistii. Insusi presedintele Frantei, Emmanuel Macron, a dat un semnal liderilor lumii fiind primul care a actionat ca sa ajute artistii si lumea creatorilor de continut, lumea artistica. A fost creat un sistem special pentru cei care erau vulnerabili si pentru artisti, au primit bani pentru a putea trai. S-a eliminat si numarul obligatori de ore lucrate pentru cei care au primit ajutorul de la stat in trecut, pe timpul pandemiei. Si in televiziune si film au fost gandite asigurari pentru a nu se ajunge la faliment si la probleme financiare grave. Alte tari, de exemplu Marea Britanie, au urmat exemplul Frantei aplicand masuri similare, adaptate contextului economic specific tarii.
Germania. Viata culturala germana a fost mereu puternic subventionata, asa ca multe institutii si artisti, creatori de continut, muncitori din domeniu nu au fost afectati de impactul pandemiei. Restartul vietii culturale a insemnat pentru Germania investitie de 1.2 miliarde de dolari, bani directionati inclusiv catre proiecte pentru imbunatatirea sistemelor de ventilatie din diverse institutii culturale. Guvernul i-a sustinut cu un bonus pe cei care organizau evenimente culturale mici, cu un numar redus de oameni, ca sa fie profitabile chiar daca exista distantarea sociala. Pentru evenimentele mari s-a asigurat asigurare, asta ca sa nu se piarda bani cu anularea evenimentelor. Si Austria a venit cu niste masuri similare si a introdus asigurarile pentru evenimente.
Marea Britanie. Marea Britanie a luat masuri imediat pentru a ajuta tot ce inseamna cultura britanica si a gandit un pachet de ajutorare bazat pe 2.1 miliarde de dolari, bani care au salvat mii de teatre, cluburi de comedie, sali de spectacol de la inchidere si faliment. Marile institutii culturale au primit si imprumuturi ca sa reziste in fata ravagiilor facute de pandemie in plan economic. Cu tot ajutorul acordat de stat tot au fost 4.000 de concedieri doar in muzee, la care s-au adaugat alte cateva mii din alte sectoare apartinand de cultura.
Polonia. In Polonia s-a oferit un fond de 100 milioane de dolari pentru a compensa tot ce inseamna dans, teatru, muzica, in asa fel incat nimeni sa nu sufere prea tare de pe urma pandemiei. Au fost si controverse legate de unii artisti mari si de managementul lor, guvernul a intervenit si a facut mici modificari, dar toata lumea a primit banii cuveniti. Polonia tine la cultura si la tot ce inseamna arta, manifestare culturala, asa ca isi continua demersurile de a sustine tot ce inseamna institutie culturala si artisti.
Noua Zeelanda. Cei din Noua Zeelanda s-au miscat rapid. Guvernul a anuntat un ajutor pentru cultura pentru patru ani de peste 268 milioane de dolari. Pentru o tara cu o populatie de cinci milioane de locuitori e destul de mult. Guvernul s-a concentrat pe ajutarea muzicienilor, cu un fond alocat de peste 3.5 milioane de dolari, pentru turnee nationale, ca raspuns la pierderile avute cand nu au putut canta deloc sau au avut doar cativa spectatori. Dupa ridicarea restrictiilor severe legate de numarul de participanti la evenimente artistii din tara au putut avea si concerte cu mai multi oameni si au fost sprijiniti in continuare de stat.
Africa de Sud. Guvernul de acolo, atat cat si-a permis, a ajutat artistiii de toate categoriile, pentru a nu ramane fara niciun ban cat au fost valurile periculoase de infectari. Actorii si muzicienii au avut un plan facut special pentru ei, oferindu-se 449 de dolari pentru acestia. Mestesugarii au primit pana la 1.000 dolari, la fel si cei din spatele scenei sau din spatele camerei de filmat, pe platourile de filmare.